Czy istnieje szybki sposób na malowanie rdzy bez konieczności piaskowania? Czytając tę poradę dowiesz się jak w zaledwie jeden dzień trwale zabezpieczyć konstrukcję stalową bez piaskowania. Do prac zastosowaliśmy system farb antykorozyjnych, który umożliwia stworzenie wysoce wytrzymałej powłoki odpornej na rdzę. Malowaliśmy nowoczesnymi farbami, które są szybkoschnące, łatwe i bezpieczne w użyciu.
Spis treści:
1. Czyszczenie konstrukcji stalowych przed malowaniem
2. Malowanie konstrukcji stalowej
4. Uwagi techniczne dotyczące malowania konstrukcji stalowych
Zobacz film: „Malowanie zardzewiałej konstrukcji stalowej dźwigu. Bez piaskowania.”
1. Czyszczenie konstrukcji stalowych przed malowaniem
Usuwanie rdzy, piaskowanie podłoża nie jest wymagane w przypadku aplikacji nowoczesnych systemów antykorozyjnych bazujących na następujących produktach:
Konstrukcję stalową należy przygotować do stopnia St 2 (według klasyfikacji stopni przygotowania podłoży stalowych – normy ISO 8501-1), czyli na powierzchni nie może być oleju, smaru, pyłu, słabo przylegającej rdzy lub zgorzeliny walcowniczej, luźnych powłok malarskich i obcych zanieczyszczeń. Należy wykonać dokładne czyszczenie ręczne oraz za pomocą elektronarzędzi.
Najefektywniejszą metodą jest wyczyszczenie stali za pomocą myjki ciśnieniowej z rotacyjną dyszą pod ciśnieniem min. 300 barów. Użycie tej techniki umożliwia usunięcie luźnej korozji oraz luźnych powłok malarskich. Pozostawia podłoże czyste, stabilne, gotowe do malowania.
Zobacz także poradę: Malowanie stali bez piaskowania – usuwanie luźnej rdzy, korozji myjką ciśnieniową
W przypadku mniejszych prac podłoże można przygotować z użyciem narzędzi ręcznych, a następnie odtłuścić za pomocą detergentu i spłukać wodą. Do czyszczenia proponujemy użycie środka do czyszczenia i odtłuszczania RD-Eco PowerClean. Jest to wysokowydajny, detergent o silnych właściwościach odtłuszczających. Nadaje się do czyszczenia m.in powierzchni i konstrukcji metalowych.
Przed aplikacją farb podłoże musi dobrze wyschnąć.
2. Malowanie konstrukcji stalowej
W przypadku malowania rdzy, zaprawkowanie to zdecydowanie najlepszy wybór. Zaraz po wyschnięciu konstrukcji przechodzimy do zaprawkowania skorodowanych miejsc za pomocą farby na rdzę Elastometal.
Farba Elastometal jest doskonałą farbą renowacyjną przeznaczoną do malowania rdzy. Tworzy grubą i elastyczną powłokę, (200%) która trwale zatrzymuje rozwój korozji. Dodatkowo dzięki grubym zaprawkom Elastometal łatwiej jest dokonać przejścia między częściami z i bez starej dobrze przylegającej farby.
Bez piaskowania:
aplikacja bezpośrednio na oczyszczone zardzewiałe podłoża lub dobrze przylegające stare powłoki malarskie, co wydatnie wpływa na zmniejszenie kosztów i czasu przestoju.
Doskonała przyczepność:
do różnych metali gwarantuje wysoką skuteczność oraz uniwersalność. Dzięki tak dobrej przyczepności, farba może być stosowana zarówno jako podkład, jak i nawierzchnia.
Doskonała ochrona przed korozją:
unikalna formuła, pozwala na uzyskanie długoletniego zabezpieczenia w agresywnej atmosferze przemysłowej (C5 High).
Długoletnia ochrona:
możliwość uzyskania długotrwałego (15-25 lat) zabezpieczenia. Dzięki bardzo wysokiej przyczepności i odporności na warunki zewnętrzne, farba nie łuszczy się i nie odspaja z upływem czasu.
Inne miejsca gdzie warto zastosować farbę na rdzę Elastometal jako podkład punktowy, to krawędzie, łączenia oraz śruby.
Podczas malowania rdzy należy pamiętać, że aby zatrzymać rozwój korozji, system farb antykorozyjnych Elastometal – Monoguard musi być odpowiednio gruby. Tylko gruba powłoka ograniczy dostęp powietrza, wilgoci oraz soli.
Do zaprawkowania używamy kontrastowego koloru. Ten prosty sposób upewni nas, iż nałożyliśmy odpowiednio grubą warstwę farby. Zarówno do zaprawkowania jak i malowania używamy pędzla lub natrysku. Staramy się unikać wałka, gdyż trudno jest nakładać nim grube warstwy.
Malowanie
Po kilku godzinach zaprawki wyschły. Przechodzimy do malowania całości za pomocą farby antykorozyjnej Monoguard. Produkt doskonale uzupełnia właściwości antykorozyjne Elastometal, a do tego posiada wysoką rozlewność i zapewnia estetyczne, zmywalne wykończenie przy aplikacji pędzlem, wałkiem lub natryskiem hydrodynamicznym.
Farbę należy dokładnie wymieszać przed użyciem.
Nasz dźwig malujemy za pomocą ręcznego napędu hydrodynamicznego Graco, ponieważ zależy nam na szybkiej aplikacji, nałożeniu grubych warstw i najlepszym efekcie estetycznym.
Aplikujemy pierwszą powłokę farby antykorozyjnej Monoguard przy wydajności 8m² z litra. Pozwalamy farbie wyschnąć.
Przy ładnej pogodzie, po 2 godzinach aplikujemy drugą powłokę Monoguard, także przy wydajności 8m² z litra.
Podczas malowania zwracamy uwagę, aby przy każdej warstwie farby antykorozyjnej Monoguard stosować się do zalecanej wydajności 8m² z litra. Dzięki temu uzyskamy zalecaną przez producenta grubość powłoki i tym samym długotrwałe zabezpieczenie.
Pozwalamy całości wyschnąć.
Dźwig gotowy. Odnowiony na długie lata.
4. Uwagi techniczne dotyczące malowania konstrukcji stalowych
Tak. Farba na rdzę Elastometal tworzy lekko lepką powłokę. Jeżeli efekt estetyczny nie jest kluczowy, możemy pominąć aplikację Monoguard. Wystarczy nałożyć dwie warstwy Elastometal, który również zabezpiecza na lata. Alternatywnie w przypadku zabezpieczania czystej stali lub mało skorodowanych podłoży można użyć tylko farby antykorozyjnej Monoguard w dwóch warstwach.
Nie. Tak jak wspominaliśmy, w antykorozji nie ma dróg na skróty. Jeżeli więc zabezpieczenie ma być trwałe to musi być odpowiednio grube. Samo pokrycie kolorem to mało. W kartach technicznych producenci farb antykorozyjnych określają wymaganą grubość powłoki dla danego środowiska. Należy stosować się do tych wytycznych. W razie wątpliwości, z chęcią pomożemy w wyliczeniu ilości farby niezbędnej do stworzenia trwałego zabezpieczenia antykorozyjnego.
Podczas aplikacji istnieje prosty sposób na sprawdzenie czy nałożona mokra warstwa posiada zalecaną grubość. Zaraz po malowaniu możemy sprawdzić grubość mokrej warstwy za pomocą prostego narzędzia.
Alternatywnie po wyschnięciu możemy zmierzyć grubość suchej powłoki za pomocą przyrządu pomiarowego.
4.1. Trudne miejsca do pokrycia
Korozja zwykle zaczyna się na krawędziach, kantach czy łączeniach. Te miejsca najtrudniej pokryć grubą powłoką farby. Pamiętajmy o tym podczas malowania rdzy. Dodatkowa warstwa na krawędziach nie jest złym pomysłem.
4.2. Narzędzia do aplikacji
Malując wałkiem łatwo uzyskać ładny efekt estetyczny. Jednak przy tej technice z reguły farba jest mocno rozciągana, (Malowanie przy wydajności 10-15m² z litra) a zbyt cienka powłoka to brak zabezpieczenia.
Dlatego przy pracach antykorozyjnych wałek warto odłożyć na bok, lub stosować go tylko do miejscowych poprawek. Malując ręcznie grube warstwy, lepiej wykorzystać pędzel.
Najbardziej efektywną metodą w przypadku farb Elastometal i Monoguard jest malowanie za pomocą natrysku hydrodynamicznego. Dokonujemy nim szybkiej aplikacji grubej, równomiernej powłoki. Uzyskujemy estetyczne wykończenie.
4.3. Warunki atmosferyczne
- Minimalna temperatura otoczenia: 8°C.
- Maksymalna temperatura podłoża: 55°C.
- Optymalna temperatura otoczenia: 12-25°C.
- Maksymalna wilgotność: 80%.
- Temperatura podłoża musi być przynajmniej o 3°C wyższa od punktu rosy.
- Nie stosować na zewnątrz gdy pada deszcz lub gdy istnieje ryzyko deszczu w przeciągu 3 godzin po malowaniu.
Zobacz filmy z aplikacji farby Elastometal:
„Farba na rdzę – profesjonalne zabezpieczenie antykorozyjne”
„Malowanie skorodowanej stali w warunkach przemysłowych. Bez piaskowania.”
Polecane produkty