Most – jak pomalować konstrukcję mostu?



Dach

Stalowe konstrukcje mostów, po latach użytkowania i wpływie zmiennych warunków atmosferycznych niszczeją. Jednym z bardziej widocznych objawów jest korozja. Mosty są szczególnie podatne na korozję, ponieważ są narażone na intensywne działanie czynników zewnętrznych, takich jak woda, sól, dwutlenek siarki i inne substancje chemiczne. W przypadku mostów stalowych, korozja może prowadzić do zmniejszenia ich nośności, zmniejszenia grubości elementów konstrukcyjnych oraz powstania pęknięć i innych uszkodzeń. Malowanie zardzewiałej konstrukcji mostu służy nie tylko estetyce, ale przede wszystkim ochronie konstrukcji przed korozją i szkodliwymi czynnikami atmosferycznymi. W naszej poradzie podpowiemy jak pomalować zardzewiałą konstrukcję mostu w warunkach przemysłowych bez konieczności piaskowania podłoża.
Do naszej pracy użyliśmy farby do odnowy skorodowanych mostów Elastometal. Zapraszamy!


Spis treści:

1. Przygotowanie konstrukcji mostu do malowania

2. Aplikacja farby do renowacji mostów

3. Uwagi techniczne

4. Zrealizowane projekty – galeria


Mosty zabezpieczone farbą do odnowy skorodowanych mostów Elastometal.

 

Zobacz filmy z aplikacji farby Elastometal:

 

„Farba na rdzę – profesjonalne zabezpieczenie antykorozyjne”

„Malowanie skorodowanej stali w warunkach przemysłowych. Bez piaskowania.”

 

1. Przygotowanie konstrukcji mostu do malowania


Z reguły, standardowe systemy antykorozyjne wymagają całkowitego usunięcia rdzy oraz wykonania piaskowania podłoża. W przypadku farby do odnowy skorodowanych mostów Elastometal piaskowanie nie jest wymagane. System dopuszcza przygotowanie podłoża do stopnia St2 lub Sa2, co w praktyce oznacza zmycie podłoża za pomocą myjki ciśnieniowej, pod ciśnieniem minimum 300 barów. Przy profesjonalnych projektach, takich jak renowacja mostów może być wymagane większe ciśnienie: 500 barów. Użycie myjki ciśnieniowej pozwala usunąć luźną rdzę, luźne powłoki malarskie, olej, smar, obce zanieczyszczenia – pozostawia podłoże czyste, stabilne i gotowe do dalszych prac. Po użyciu myjki podłoże musi w całkowicie wyschnąć.


Czyszczenie konstrukcji mostu za pomocą myjki ciśnieniowej.

Wyczyszczone podłoże, gotowe do malowania.

 

2. Aplikacja farby do renowacji mostów

 

Do pracy stosujemy farbę do odnowy skorodowanych mostów Elastometal. Jest to wysokiej jakości farba antykorozyjna charakteryzująca się niezwykle skuteczną ochroną przed korozją. Produkt został stworzony z myślą o zabezpieczeniu mostów, słupów wysokiego napięcia oraz wszelkich konstrukcji stalowych.

Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości pigmentów antykorozyjnych oraz kopolimeru styrenowo-akrylowego wraz z fosforanem cynku, farba tworzy powłokę o ponadprzeciętnej elastyczności (>200%). Takie parametry zapewniają trwałą ochronę przed wpływem wilgoci oraz powietrza, co skutecznie hamuje rozwój korozji. Nawet w przypadku stosowania bezpośrednio na rdzę, farba Elastometal stanowi skuteczne zabezpieczenie przed jej dalszym rozwojem.

Formuła farby została zaprojektowana tak, aby sprostać najbardziej wymagającym warunkom przemysłowym i morskim: zabezpieczenie do C5i/C5m. Elastometal to farba grubo-powłokowa, która charakteryzuje się wysoką trwałością oraz odpornością na skrajne warunki atmosferyczne.

Jednym z kluczowych atutów farby do odnowy mostów Elastometal jest doskonała przyczepność do różnych rodzajów podłoży. Przed aplikacją farby nie ma potrzeby piaskowania – wystarczy jedynie minimalne przygotowanie powierzchni (St2 lub Sa2).

Farba Elastometal nie tylko skutecznie zabezpiecza konstrukcje przed korozją, ale także jest łatwa w aplikacji (jednoskładnikowa) i wyjątkowo trwała. Przeznaczona do stosowania zarówno jako farba podkładowa oraz nawierzchnia (2w1), co zwiększa jej wszechstronność i elastyczność w zastosowaniu.

Dzięki niskiej zawartości LZO, Elastometal jest bezpieczna dla środowiska. Farba jest także niepalna i tworzy powłokę nierozprzestrzeniającą ognia, co dodatkowo zwiększa jej walory ochronne podczas prac związanych z renowacją mostów.

 

Fragment mostu pomalowany farbą Elastometal.

 

Farba do odnowy skorodowanych mostów Elastometal – najważniejsze właściwości:


  • Nie wymaga piaskowania
  • Elastyczna, gruba powłoka – 200% elastyczności
  • Podkład i nawierzchnia – 2 w 1
  • Doskonała przyczepność do zróżnicowanych podłoży
  • Trwała ochrona antykorozyjna w ciężkich warunkach przemysłowych – C5High
  • Bezpieczna dla zdrowia i środowiska – niska zawartość LZO: 8g/l
  • Farba jest niepalna, powłoka nie rozprzestrzenia ognia


Bez piaskowania:
aplikacja bezpośrednio na oczyszczone zardzewiałe podłoża lub dobrze przylegające stare powłoki malarskie, co wydatnie wpływa na zmniejszenie kosztów i czasu przestoju.

Ikona bez łączeń

Doskonała przyczepność:
do różnych metali gwarantuje wysoką skuteczność oraz uniwersalność. Dzięki tak dobrej przyczepności, farba może być stosowana zarówno jako podkład, jak i nawierzchnia.

Doskonała ochrona przed korozją:
unikalna formuła, pozwala na uzyskanie długoletniego zabezpieczenia w agresywnej atmosferze przemysłowej (C5 High).

Długoletnia ochrona:
możliwość uzyskania długotrwałego (15-25 lat) zabezpieczenia. Dzięki bardzo wysokiej przyczepności i odporności na warunki zewnętrzne, farba nie łuszczy się i nie odspaja z upływem czasu.


2.1. Aplikacja pierwszej warstwy farby Elastometal


Przed aplikacją produkt należy dokładnie wymieszać mechanicznie. Nie ma potrzeby dodawania ani utwardzacza, ani rozpuszczalnika, gdyż Elastometal to produkt jednoskładnikowy, wodorozcieńczalny, łatwy w użyciu.

 

Farba Elastometal jest gęsta – zalecamy mieszanie mechaniczne.

 

W przypadku zabezpieczania wielkich konstrukcji stalowych takich jak mosty, słupy, itp. najskuteczniejszą metodą aplikacji produktu jest użycie napędu hydrodynamicznego, który pozwala na szybką aplikację, odpowiednio grubych warstw: zalecana grubość powłoki dla warunków korozyjności zgodnie z normą ISO 12944. W przypadku naszego mostu wymagane było stworzenie zabezpieczenia do C5 HIGH – środowiska przemysłowego ciężkiego i morskiego, gdzie grubość suchej powłoki powinna wynosić 350 mikrometrów. W związku z tym pierwszą warstwę farby Elastometal aplikujemy przy zużyciu 400g/m² Przy napędzie hydrodynamicznym stosujemy następujące dysze:

  • dysza 17 dla wykonawców znających produkt,
  • dysza 15 dla wykonawców zaczynających pracę z produktem.

Przy mniejszych pracach lub do wykonania zaprawek farbą Elastometal, można użyć pędzla. Jednak ze względu na duża gęstość farby, po aplikacji pędzlem uzyskana powłoka może posiadać ślady zaciągnięć pędzla.


Malowanie pierwszej warstwy Elastometal za pomocą napędu hydrodynamicznego.

 

2.2. Aplikacja drugiej warstwy farby Elastometal


Po pomalowaniu pierwszej warstwy zalecamy odczekanie minimum 6h (przy temp. 20°C i wilgotności względnej 50-70%), przed aplikacją kolejnej warstwy farby Elastometal. Drugą warstwę farby nakładamy również za pomocą napędy hydrodynamicznego, przy zużyciu 400g/m². Warstwy farby Elastometal aplikujemy w kontrastowych kolorach – pomoże to upewnić się, że na całości nałożymy odpowiednio grube, pokrywające się warstwy produktu.


Aplikacja drugiej warstwy Elastometal w kontrastowym kolorze.

 

 

3. Uwagi techniczne


3.1. Pomiar grubości malowanej warstwy


Po pomalowaniu zalecamy regularne sprawdzanie grubości nałożonej farby. Można tego dokonać na dwa sposoby:

  • w przypadku mokrej warstwy – grzebieniem pomiarowym,
  • w przypadku suchej powłoki – urządzeniem pomiarowym.


Grzebień pomiarowy pozwala zmierzyć grubość mokrej warstwy farby. Suchą warstwę zmierzymy narzędziem pomiarowym.


3.2. Kwestia zmywalności


Farba Elastometal tworzy lekko lepką powłokę, która z reguły nie stanowi problemu w warunkach przemysłowych. Jednak dla uzyskania lepszej zmywalności, jako drugą warstwę można dokonać aplikacji farby antykorozyjnej Monoguard

Przeczytaj również poradę: „Renowacja, malowanie konstrukcji stalowych: skorodowanych i nowych”

 

3.3. Warunki aplikacji oraz schnięcia

 

  • Minimalna temperatura otoczenia: 8°C.
  • Maksymalna temperatura podłoża: 55°C.
  • Optymalna temperatura otoczenia: 12-25°C.
  • Maksymalna wilgotność: 80%.
  • Temperatura podłoża musi być przynajmniej o 3°C wyższa od punktu rosy.
  • Nie stosować na zewnątrz gdy pada deszcz lub gdy istnieje ryzyko deszczu w przeciągu 3 godzin po malowaniu.

 

 

4. Zrealizowane projekty – galeria

 

Poniżej przedstawiamy wybrane, zrealizowane w różnych miejscach na świecie projekty renowacji mostów przy użyciu
farby do odnowy skorodowanych mostów Elastometal:


 

W razie pytań zapraszamy do kontaktu.

 

Elastometal

Elastyczna farba antykorozyjna Elastometal

Monoguard

Farba do konstrukcji stalowych Monoguard

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *