Przedstawiamy skuteczny sposób na zabezpieczenie podłogi metalowej z blachy ryflowanej. W naszej poradzie wykonaliśmy malowanie platformy ze stali, przeznaczonej dla ruchu samochodów osobowych. Zapraszamy do zapoznania się ze wszystkimi niezbędnymi kwestiami. Oto one:
Platforma ze stali przed malowaniem
Zabezpieczona stalowa platforma
Zobacz film : „Malowanie podłogi metalowej z blachy ryflowanej”
1. Przygotowanie podłogi do malowania
Rozpoczynamy od dokładnego szlifowania, dzięki któremu pozbywamy się zanieczyszczeń (w tym luźnej korozji, luźnych powłok malarskich) oraz uszarstniamy posadzkę. Do tego celu używamy szlifierki wyposażonej w szczotki druciane. Po szlifowaniu odkurzamy platformę, a następnie odtłuszczamy wodą z detergentem (np. płynem do mycia naczyń). Nie stosujemy rozpuszczalników. W przypadku użycia rozpuszczalników należy je usunąć z powierzchni poprzez dokładne zmycie wodą z detergentem i spłukanie wodą.
Posadzkę umytą wodą z detergentem spłukujemy wodą – przecieramy wilgotnym mopem (pozbywamy się dzięki temu resztek detergentu).
Alternatywnie luźnych powłok malarskich, luźnej korozji, kurzu oraz tłuszczu można pozbyć się poprzez bardzo dokładnie zmycie podłoża myjką ciśnieniową pod ciśnieniem min. 300 barów. Jednak podczas prac w naszym podziemnym parkingu nie było to możliwe.
Wolną od zanieczyszczeń, luźnych elementów, odkurzoną i odtłuszczoną posadzkę pozostawiamy do wyschnięcia. Po wyschnięciu przystępujemy do malowania.
2. Proces malowania
2.1. Elastyczna powłoka antykorozyjna
Wybór odpowiedniej farby antykorozyjnej jest wyjątkowo ważny w przypadku zabezpieczania posadzki metalowej.
Warto wspomnieć, że w przedstawianej na zdjęciach pracy używane są farby o niskiej zawartości LZO. Produkty są bardzo nisko zapachowe, wodorozcieńczalne, bezpieczne i łatwe w użyciu.
Zaczynamy od farby do posadzek metalowych, blach ryflowanych Elastometal. Ta elastyczna farba, zapewni nam trwałe przyleganie, odporność na uderzenia i doskonałe właściwości antykorozyjne. Produkt dokładnie mieszamy przed użyciem.
Bez piaskowania:
aplikacja bezpośrednio na oczyszczone zardzewiałe podłoża lub dobrze przylegające stare powłoki malarskie, co wydatnie wpływa na zmniejszenie kosztów i czasu przestoju.
Doskonała przyczepność:
do różnych metali gwarantuje wysoką skuteczność oraz uniwersalność. Dzięki tak dobrej przyczepności, farba może być stosowana zarówno jako podkład, jak i nawierzchnia.
Doskonała ochrona przed korozją:
unikalna formuła, pozwala na uzyskanie długoletniego zabezpieczenia w agresywnej atmosferze przemysłowej (C5 High).
Długoletnia ochrona:
możliwość uzyskania długotrwałego (15-25 lat) zabezpieczenia. Dzięki bardzo wysokiej przyczepności i odporności na warunki zewnętrzne, farba nie łuszczy się i nie odspaja z upływem czasu.
Aplikacji dokonujemy wałkiem (możliwa jest również aplikacja natryskiem hydrodynamicznym). Farby nie rozcieńczamy. Jest gotowa do użycia. Malujemy pierwszą warstwę i odczekujemy 6 godzin (patrz karta techniczna: czasy między warstwami w zależności od temperatury i wilgotności).
Nasza posadzka była porządnie uszorstniona. I dlatego byliśmy pewni przylegania RD-Elastometal.
Jeżeli masz wątpliwości, a aplikujesz farby na gładkie, nie zardzewiałe posadzki z blachy oprócz uszorstnienia użyj jako gruntu farby antykorozyjnej RD-Monogurad dla zwiększenia przyczepności systemu.
Po 6 godzinach malujemy drugą warstwę farby na rdzę Elastometal. Następnie pozostawiamy posadzkę do wyschnięcia przez noc.
Malując wałkiem zwracamy uwagę, aby nakładać grube warstwy (zużycie: 2 warstwy po 250g / m²). Nie rozciągamy nadmiernie farby. Tylko odpowiednio gruba powłoka farby do blach ryflowanych Elastometal zapewni nam ochronę przed korozją na długie lata.
2.2. Wykończenie lakierem poliuretanowym
Po 24 godzinach posadzka wyschła (warunki wysychania: temperatura 20°C, wilgotność maximum 80%). Jest zabezpieczona antykorozyjnie. Jednak farba Elastometal na posadzce łatwo się brudzi.
Dlatego przechodzimy do wykańczania całości za pomocą lakieru poliuretanowego.
Do tej pracy wybraliśmy emalię poliuretanową Hydrograff HP. Produkt posiada wysoką odporność mechaniczną i chemiczną. Doskonale zabezpieczy platformę na naszym parkingu.
Aktywator powoli dodajemy do bazy. Mieszamy mechanicznie wiertarką wyposażoną w mieszadło do farb. Czas mieszania to 3-5 minut dla 5 litrowego opakowania. Po zmieszaniu czekamy około 5-10 minut w celu pozbycia się pęcherzy powietrza. Czas stosowania po wymieszaniu to 2 godziny. Po tym czasie Hydrograff HP nie nadaje się do użycia. Warto więc pomyśleć o podzieleniu puszki na mniejsze porcje aby uniknąć strat w materiale.
Aplikacji można dokonać za pomocą wałka, pędzla lub natrysku. Zalecamy aplikować lakier w grubej powłoce, przy wydajności 8m² z litra.Dlatego materiał wylewamy bezpośrednio na posadzkę i rozprowadzamy za pomocą wałka nylonowego 8 mm. Zalecamy wylewać lakier na posadzkę, a nie do kuwety, aby rozprowadzać go równomiernie i dość grubo. Dzięki temu, porządne, zmywalne wykończenie zapewni nam już jedna warstwa lakieru (przy 8m2 z litra). Aplikując tą techniką uzyskamy również najlepszy efekt estetyczny.
Aplikacja cieńszej warstwy (>10m2/l) może doprowadzić do zbyt szybkiego wysychania i powstawania smug na posadzce. Z kolei nadmiernie grube warstwy (<6m2 z litra) mogą powodować tworzenie się pęcherzyków gazu w powłoce.
Jeżeli ze względu na duże obciążenia wymagane są dwie warstwy emalii poliuretanowej Hydrograff HP, to drugą warstwę produktu nakładamy po minimum 8, a maksymalnie po 24 godz. po aplikacji 1 warstwy. Aplikacja drugiej powłoki jest analogiczna do pierwszej.
Pozwalamy całości wyschnąć. Platforma ze stali gotowa. Posłuży jako wjazd na nasz parking przez wiele lat. Przejdźmy teraz do ważnych uwag technicznych, w których wytłumaczymy jak poprawić właściwości antypoślizgowe podłogi oraz na co zwrócić szczególną uwagę podczas aplikacji.
3. Ważne uwagi techniczne
3.1. Antypoślizg
W przypadku naszej pracy nie musieliśmy polepszać właściwości antypoślizgowych posadzki. W szczególności, że dodanie antypoślizgu pogarsza zmywalność posadzki. Czasami jednak, polepszenie trakcji to główny powód dla którego podłogi metalowe są malowane.
Jak najbardziej, jest możliwe dorzucenie dodatku antypoślizgowego do naszego systemu. Sugerujemy wtedy aby w drugą powłokę farby do posadzek metalowych Elastometal narzucić dodatek antypoślizgowy. A następnie całość pokryć dodatkową, trzecią warstwą farby Elastometal.
(System: 2 x Elastometal (250g /m2) + Piasek kwarcowy (2 kg/m2) + 1 x Elastometal (400g /m2) + 1-2 x Hydrograff HP (8m2/l))
3.2. Elastyczność
Standardowo do malowania posadzek narażonych na ruch kołowy stosuje się dwuskładnikowe systemy epoksydowo – poliuretanowe. Epoksydy znane są wysokiej odporności mechanicznej i z reguły nie posiadają wysokiej elastyczności. Dlatego jeżeli decydujemy się na system epoksydowy, to należy zwrócić uwagę aby blacha była bardzo stabilna, nie wyginała się. Gdy blacha jest ułożona na legarach, należy zwrócić uwagę na ich rozłożenie. Jeżeli legary są rozłożone rzadko, podłoga może zbyt mocno pracować i uginać się, a to z kolei może powodować pękanie i odspajanie powłoki malarskiej.
Stosując farbę do blach ryflowanych Elastometal, która charakteryzuje się 200% elastycznością, problem ten ograniczamy do minimum. Dlatego, Elastometal wykończony za pomocą emalii poliuretanowej Hydrograff HP jest naszym wyborem nr 1 w przypadku posadzek metalowych.
3.3. Odporność mechaniczna
Farba do posadzek metalowych Elastometal ma doskonałą odporność na uderzenia. Charakteryzuje się także bardzo dobrą przyczepnością do skorodowanej i uszorstnionej stali. Bardzo dobrze znosi ruch samochodów osobowych. Jeżeli mamy do czynienia z cięższym ruchem np. wózki widłowe, zapraszamy do kontaktu przed ewentualnym zakupem systemu. Z reguły sugerujemy wzmocniony kwarcem system antypoślizgowy:
2 x Elastometal (250g /m2) + Piasek kwarcowy (2 kg/m2) + 1 x Elastometal (400g /m2) + 1-2 x Hydrograff HP (8m2/l)
Uwaga! W przypadku mocnego obciążenia nawet wzmocniony system może nie być wystarczający. Dlatego prosimy o kontakt przed przystąpieniem do prac.
3.4. Zabezpieczenie antykorozyjne
W naszym garażu nie mieliśmy problemu z korozją. Jednak podczas malowania należy pamiętać, że aby zatrzymać rozwój korozji, system antykorozyjny Elastometal musi być położony w odpowiednio grubej powłoce. Tylko gruba powłoka zatrzyma rozwój korozji poprzez ograniczenie dostępu powietrza, wilgoci oraz soli.
(2 warstwy: 2 x 250g Elastometal na m². W przypadku bardziej agresywnego środowiska (C4, C5), mogą być zalecane 3 warstwy).
3.5. Lakier Szybkoschnący Monovar PU
Hydrograff HP to nasz ulubiony lakier. Daje trwałe zabezpieczenie na lata. Jednak jest dwuskładnikowy i wolno schnący. Posadzka potrzebuje minimum 2 dób, aby się utwardzić. Dlatego przy wielu pracach stosowany może być Lakier pod pędzel i natrysk Monovar PU. Produkt jestszybkoschnący i łatwy w aplikacji.
Posiada jednak mniejszą odporność mechaniczną niż Hydrograf HP i dużo łatwiej się brudzi. (Umożliwia wykonanie całej pracy w weekend, jednak może wymagać częstszego odnawiania szczególnie w przypadku, gdy efekt estetyczny jest kluczowy. W razie wątpliwości, zapraszamy do kontaktu.
3.6. Warunki atmosferyczne dla aplikacji i wysychania
- Minimalna temperatura otoczenia: 8°C.
- Maksymalna temperatura podłoża: 55°C.
- Optymalna temperatura otoczenia: 12-25°C.
- Maksymalna wilgotność: 80%.
- Temperatura podłoża musi być przynajmniej o 3°C wyższa od punktu rosy.
- Nie stosować na zewnątrz gdy pada deszcz lub gdy istnieje ryzyko deszczu w przeciągu 3 godzin po malowaniu.
3.7. Warunki atmosferyczne dla aplikacji i wysychania
- Po upływie 24 godzin od aplikacji ostatniej warstwy powłoka jest odporna na lekki ruch pieszy.
- Po 72 godzinach żywica uzyskuje pełną odporność mechaniczną.
- Pełną odporność chemiczną uzyskujemy po 7 dniach. Po tym czasie uzyskujemy odporność na plastyfikatory z opon oraz możemy posadzkę zmywać wodą i stosować środki czyszczące.
Zobacz także filmy z aplikacji farby Elastometal:
„Farba na rdzę – profesjonalne zabezpieczenie antykorozyjne”
„Malowanie skorodowanej stali w warunkach przemysłowych. Bez piaskowania.”
Polecane produkty