Technologia firmy RD Coatings została wybrana do renowacji mostu nad Sundem (Øresund Bridge), łączącego Danię ze Szwecją.
Wodorozcieńczalny lakier antykorozyjny RD-Monoguard firmy RD Coatings został wybrany do projektu renowacji 300 000 m2 jednego z najdłuższych mostów w Europie, łączącego Danię ze Szwecją nad cieśniną Øresund. Most ma ponad 7,8 km długości i słynie z dwupoziomowego systemu transportu łączącego ruch kolejowy i drogowy.
Projekt rozpocznie się wiosną 2020 roku, a jego zakończenie planowane jest na rok 2032. Pierwszą część kontraktu wygrała firma Muehlhan.
Dzięki prawie 40-letniemu doświadczeniu w stosowaniu wodnych technologii antykorozyjnych duńska firma AcryMatic Coating - która reprezentuje RD Coatings - jest pionierem ekologicznych rozwiązań w Danii i Szwecji, oraz z powodzeniem wykorzystuje technologie RD Coatings w celu renowacji wielu największych mostów należących do Banedanmark i Duńskiej Dyrekcji Drogowej.
3 w 1
Wspólnie z firmą Muehlhan odegrali kluczową rolę w przedstawieniu tego innowacyjnego, opartego na wodzie rozwiązania antykorozyjnego w Konsorcjum Øresund. Po kilku próbach terenowych wybrano RD-Monoguard ze względu na bardzo specyficzną, zaawansowaną formułę, która łączy w jednym produkcie różne właściwości i cechy, które zwykle występują w trzech różnych tradycyjnych farbach antykorozyjnych na bazie rozpuszczalników!
„Najważniejsze parametry powłok mostowych to wysoka przyczepność, wysoka odporność na korozję, wodę, erozję i promieniowanie UV oraz oczywiście trwałość”, wyjaśnia dr Philippe Rondou, właściciel RD Coatings. „Zaawansowana technologicznie receptura RD-Monoguard łączy wszystkie te właściwości w jednym produkcie!”.
Ponadto RD-Monoguard oferuje większą łatwość aplikacji i elastyczność, oraz jest bezpieczniejszym produktem w porównaniu do farb na bazie rozpuszczalników, dzięki czemu umożliwia krótsze przestoje w wykonywaniu prac. Wreszcie, dzięki bardzo niskiemu poziomowi LZO, ma również pozytywny wpływ na środowisko.
„Możliwość wyboru trwałej farby, która jest również bardziej przyjazna dla środowiska, jest bardzo dobrym rozwiązaniem”, mówi Bengt Hergart, dyrektor inżynierii lądowej Mostu Øresund. „Wybór farby jest bardzo ważny, również z punktu widzenia ochrony środowiska. Ale musi to być także farba, która dobrze się utrzymuje i zapewnia dobrą ochronę przez długi czas ”, dodaje.
W środowisku morskim farby na bazie wody nie są tak powszechne jak farby epoksydowe, ale istnieją obiekty referencyjne, w których takie produkty były stosowane z powodzeniem. Mosty Storstrømsbroen i Limfjordsbron zostały na przykład pokryte RD-Elastometal, inną popularną farbą antykorozyjną na bazie wody firmy RD Coatings.
Wyniki przekroczyły oczekiwania
„Mimo że nasze modelowanie było optymistyczne, wyniki testów przekroczyły nasze oczekiwania, co dowodzi, że system lakierów na bazie wody może spełniać te same standardy trwałości, co tradycyjne farby na bazie epoksydów / poliuretanów”, wyjaśnia Pia Sønderby Jessen, dyrektor ds. Bezpieczeństwa, Zdrowia, Ochrony Środowiska i Jakości w Muehlhan. RD-Monoguard został intensywnie przetestowany w różnych środowiskach, w tym w trudnych warunkach morskich. Stosowany już w innych mostach, konstrukcjach stalowych i obiektach na całym świecie, RD-Monoguard udowodnił, że jest niezawodnym systemem powłok, który przyciąga stale rosnącą bazę klientów.
Łamanie ustalonych kodów
Dr Philippe Rondou jest dumny z tego najnowszego produktu, który jest stosunkowo wyjątkowy. „Jednym z codziennych wyzwań, jakie sobie stawiamy, jest łamanie ustalonych reguł w branży antykorozyjnej. Dla wielu ochrona stali za pomocą produktów na bazie wody jest nadal nie do przyjęcia! Ale sposób myślenia się zmienia i możemy wykorzystać rosnącą liczbę referencji w Azji, Ameryce Północnej, Afryce i Europie, które dowodzą, że nasza technologia nie tylko bardzo dobrze się sprawdza, ale czasami przewyższa ustalone technologie ”- mówi.
„Prestiżowy projekt mostu Øresund z pewnością znacznie podkreśli nasze główne przesłanie, potwierdzając, że nasze produkty oferują równoważne lub wręcz lepsze wyniki w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami na bazie rozpuszczalników. Produkty wodorozcieńczalne oferują także wiele dodatkowych korzyści, takich jak bezpieczeństwo, łatwość aplikacji i odpowiedzialność za środowisko”, dodaje Jean-Xavier Van Laethem, kierownik ds. sprzedaży i marketingu w RD Coatings.
RD Coatings ma nadzieję, że ten projekt, wraz z wieloma istniejącymi referencjami, stworzy nowe możliwości w innych regionach świata, w których właściciele mostów mogą poszukiwać innowacyjnych i przyjaznych dla środowiska technologii.
RD-Monoguard jest częścią asortymentu antykorozyjnego belgijskiej firmy RD Coatings - Dothée. Ta rodzinna firma koncentruje swoje badania i rozwój wyłącznie na technologiach powłok na bazie wody. Firma działa na całym świecie z kilkoma przełomowymi produktami w zakresie antykorozyjności, ochrony betonu i hydroizolacji, takimi jak RD-Elastometal, RD-Elastoflex i RD- Elastodeck.